HTML

Magunkról

The blog of the Budapest based Digital Natives covers the topics such as technological challenges we meet in our work, also our solutions and developments related mostly to Ruby on Rails and e. g. JavaScript. You can read about project management methodologies, which drive our workflow, such as agile or scrum. We don’t forget to report about our work and free-time related events and activities.

Facebook

Címkék

2011 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (2) agency (1) agile (1) agilis (13) android (1) angel (2) anita (2) API (1) árazás (2) artisjus (1) balaton (1) bécs (1) becs (1) becslés (1) befektető (7) befekteto (1) bemutatkozás (1) berlin (1) beszédfelismerés (2) beszédtechnológia (1) bitbucket (1) blog (1) borkóstoló (1) budapest.rb (1) célok (1) client (4) cloud (1) code hulk (1) coding (1) coin (1) concept (2) conference (1) continuous integration (1) cross browser (1) cross platform (2) csapat (4) csapatépítés (1) csocsó (1) David (1) ddb (1) deployment (3) design (2) dev (5) dev meeting (2) digital (1) diktálás (1) dojo (1) ebook (1) education (1) elemzés (3) elmélet (1) English (1) english (9) értékelés (1) értékesítés (3) extreme programming (1) fejlesztő (3) feliratozás (1) Friday (1) frontend (2) game (3) game of thrones (1) gerzson (2) hackfwd (2) heroku (1) hirdetés (1) hosting (1) icatapult (2) idcee (4) idea (1) implementation (2) inkubáció (9) ios (1) javascript (1) jenkins (1) jogdíj (1) jruby (1) kaizen (1) kalandpark (1) kanban (3) képzés (2) kijev (1) kipuedu (1) kirándulás (1) kocákzati tőkealap (1) kommunikáció (1) lean (2) LinkedIn (1) Logidok (1) mahasz (1) marketing (1) meetup (9) mindroom (2) Mitnick (1) mixgar (14) mobil (4) moving (1) mvp (2) MVP (1) nabaztag (1) natives (1) olasz (1) open source (1) people search (1) piknik (1) planning (1) playertise (3) prága (1) presentation (1) product owner (1) product roadmap (1) project (1) prototípus (1) prototype (1) rabbit (1) rails (15) ruby (14) rupy (1) scrum (9) search API (1) series (2) sharewood (1) siker (2) social (1) sorozat (1) spaceship (1) speedinvest (1) startup (6) startup week (1) String (1) szerződés (1) szolgáltatás (2) taxi (3) taxitrust (3) taxtrust (1) techshow (2) testing (2) teszt (1) titanium (1) toborzás (2) tőke (2) toptal (1) trónok harca (1) tumblr (1) ügyfél (1) UI (1) UML (1) UX (2) üzletiangyal (1) vagrant (1) varga anita (1) verseny (2) videó (1) videóarchívum (1) vienna (1) világhírnév (8) virtualbox (1) vm (1) vodka (1) web (8) wired (2) workflow (2) xp (3) XP (1) Címkefelhő

Nem régen néztem meg a Trónok harca című sorozat első évadját, ami engem ismerve igen nagy szó: nem vagyok egy született sorozat junkie. Viszont találtam benne egy nagyszerű analógiát az agilis termékfejlesztésre, amit gondoltam érdemes megosztani veletek is.

A sorozat egy 7 kötetes fantasy regénysorozatot dolgoz fel, amiben egy képzeletbeli világban harcolnak az emberek egymással, Gyűrűk ura méretű csatákban, sárkányok és élőhalottak közreműködésével a világuk uralásáért.

A könyv írójának még relatív "egyszerű" dolga van, hiszen egy sárkány repültetésének vagy egy tűzokádás leírásának csak az írói tehetsége és fantáziája szab határt, ugyanez igaz egy monumentális csatajelenetre is. 

Amikor mindezt képernyőre akarják vinni, a CGI tervezők és kivitelezőknek ez hatalmas kihívást jelent: sok képzett szakember, lassan tudja csak végső formába hozni a látványt. Egyszóval egy jól kidolgozott CGI-hoz az isten pénze nem elég, a rohamosan fejlődő technológia ellenére sem.

És ezt valószínűleg nálunk sokkal jobban tudják az HBO-nál (mert természetesen HBO sorozatról van szó). Ráadásul ha elindítanak egy sorozatot, annak könnyen lehet bukás a vége, ha túl sokat invesztálnak bele, a bonyolult részek kivitelezése miatt későn lépnek ki a piacra és nem hozza meg idejében a megtérülést a befektetés. Ráadásul a sorozat most nagyon "hot-topic", azaz nagy a verseny a nézők heti néhány órás figyelméért.

Tehát egy olyan problémával álltak szemben, amivel bárki szembesül, amikor egy komplex terméket akar elindítani: a teljes vízió megvalósítása hatalmas összegbe kerül.

A megoldás nagyon egyszerű volt, és ha ők talán máshogy is hívják, nagyon agilis is volt egyben: Az első évadban a történet olyan részét dolgozták ki, amit a lehető legköltséghatékonyabban meg tudtak valósítani, de benne van mindaz, ami miatt igazán szeretünk egy sorozatot - és az nem a CGI, hanem a komplex és izgalmas történet, több párhuzamos szállal, kidolgozott karakterekkel és fordulatokkal.

Valószínűleg úgy gondolkoztak, hogyha ez bejön a népnek, akkor leforgatják a költséges részeket is. Persze az első évad utolsó részének végére azért jutott egy nagyon frankó grafika, hogy csalogassanak egy kicsit a következő évadra is :).

Más szóval megvizsgálták mi az a Minimum Viable Product (MVP), amivel érdemes piacra lépni és mi az, amitől szexi lesz a termék. Az MVP teljesítménye alapján döntöttek a sorozat folytatása mellett, és tovább iterálnak "extra feature-öket" is beépítve, valós nézői visszajelzésre alapozva, sokkal kevesebb kockázattal.

A filmgyártásban és a sorozatoknál már régóta, bevett szokásként használják ezt a megközelítést, valószínűleg sokat lehetne tanulni ettől a területtől is. Ha valakinek van a gyártásban jártas ismerőse, akkor írjatok kommentben, szívesen beszélgetnénk vele!

A sorozat egyébként hatalmas siker lett, áprilisban jön a következő évad, ezek után én nézni fogom, az biztos :).

Magyar Trónok harca rajongói oldal: http://gameofthrones.hu

Címkék: sorozat game elemzés elmélet mvp game of thrones agilis trónok harca

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://digitalnatives.blog.hu/api/trackback/id/tr524068300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bitblueduck 2012.03.27. 09:05:10

Ezzel a Minimum Viable Product-al ilyen sorozat eseten nem ertek egyet. Nem az elso evadot fogjak evente ujra vetiteni extra jelenetekkel kibovitve, szebb cgi-vel, nagyobb csatajelenetekkel. A Battlestar Galactica 2003 peldamutato, a pilottol kezdve moziminosegu.
Teljesen uj franchise eseten lehet ez az egyetlen esely, de ne ezt jatsszak 'A Song of Ice and Fire'-al.
Ettol fuggetlenul meg igy is nagyon jo az elso evad szerintem.

kristof.bardos 2012.05.23. 13:47:25

@bitblueduck: Hopp, erre elfelejtettem válaszolni, bocsánat :)
Persze nem az évadot bővítik ki, inkább olyan szempontból hasonló a megközelítés, hogy egy ilyen sorozatot sem a legköltségesebb cgi-jal kezdtek bevezetni a piacra - pedig a történetből logikusan következne. A hangsúlyt e helyett az "olcsóbb" részekre helyezték és csak utána kezdték el a drágább részeket legyártani. Az analógia keresésben idáig merészkedem, innentől talán már erőltetett lenne a párhuzamok felállítása.