Elég kemény 2 hónapon vagyunk túl, összesen 4 startup versenyen vettünk részt Európa különböző pontjain a Mixgarral. De mire jók és mire nem ezek a rendezvények és hogyan kell 5 literes vodkásüvegből kulturáltan inni?
- HackFwd - Berlin, top 12
- Startup Week - Bécs, top 50
- Mini Seedcamp - Prága, top 20
- Investor Day CEE 2011 - Kijev, top 1 :)
Mire jók ezek az események?
A célunk az volt, hogy
- Felmérjük az európai startupokat, hogy lássuk milyen új szolgáltatásokkal versenyzünk a felhasználók figyelméért és a befektetők pénzéért, el tudjuk helyezni magunkat a térképen.
- Networking networking és networking a mentorokkal, potenciális befektetőkkel és a többi startuppal, támogató szervezettel.
- Visszajelzések és tanácsok gyűjtése. Lássuk be, itthon elég kevés ember tud tanácsot adni, hogy hogyan vezessünk be egy szolgáltatást a nemzetközi piacon - a sors fintora, hogy akik viszont tudnak, azok közül sokukkal találkoztunk és beszélgettünk külföldön. Még akkor is, ha a külföldről jövő tanácsokat is - mint mindent - fenntartásokkal kell kezelni, nagyon érdekes volt, hogy mit láttak a külföldi sikeres vállalkozók és befektetők a termékünkben, mik az erősségei és mik a gyengeségei. Külön érdekesség volt, hogy mit mondanak Kijevben és Berlinben, Európa két kulturálisan különböző pontján a Mixgarról.
Ezt a három célt sikerült is teljesíteni, nagyon sok külföldi érdeklődőt találtunk, akikkel elindultak a beszélgetések.
Mire NEM jó egy ilyen verseny?
- Győzni :) ez most viccesen hangzik, de hogyha benevezel egy ilyen versenyre, akkor minimális az esélyed rá, hogy győzz. Nem azért, mert sok a jó termék - ez egyébként igaz -, de a termék kb. az 50%-a a győzelemnek. Miért? Azért, mert el kell menned néhány versenyre, hogy fel vedd a ritmust, megtanuld hogyan kell pitchelni és ami a legfontosabb: kapcsoltokat építs - nagyon nem volt mindegy, hogy a kijevi zsűriből pár ember már ismert minket... Viszont ami a legfontosabb: talán ezen a területen igaz a leginkább, hogy NEM a győzelem számít - ettől nem lesz befektetőd "csak" egy kiugrás az analyticsben pár napra, ami nem jelent megváltást. Sokkal fontosabb, hogy átnézd a résztvevők listáját és a megfelelő embereket levadászd és képes legyél angolul kapcsolatot teremteni velük.
- Pénzzel haza jönni. Talán triviális, de a legjobb esetben is csak komoly érdeklődést kapsz, nem befektetést - még az olyan gyorsan döntő helyekről is, mint a HackFwd vagy a SeedCamp.
- Várost nézni. Elképesztően kimerítő egy ilyen esemény, folyamatosan beszélsz és beszélsz, este meg iszol iszol és iszol :) (főleg Kijevben)
A rendezvényekről röviden
A 4 rendezvény viszont nagyon sok mindenben eltért egymástól, lentebb kiemelem a legnagyobb különbségeket pozitív és negatív szempontból egyaránt. Az esemény oldalunkon lehet látni eseményenként a twitjeinket (Töreky Atesznak köszönjük a zseniális fejléceket!)
Két kis fókuszált rendezvény:
- HackFwd: nagyon ambíciózus csapat, ahogy láttuk elég jó szakemberek támogatják a munkát. A baj az volt, hogy ezt csak sejteni lehetett, mivel a versenyre bejutott 12 startupra kevés időt fordítottak, nem mentorálták őket "agyon", inkább vadásztak azokra, akik érdekelték őket. Ha 2-3 főből álló fejlesztő csapatban dolgozol és kész vagy Berlinbe kötözni, akkor ajánljuk, 1 évig fizetik a béred. Viszont az üzleti döntéseket érzésünk szerint maguknál akarják tartani, ami nem feltétlenül baj, mert jobban értenek hozzá :). Külön posztot is írtam az eseményről.
- Seedcamp: Hasonlít a HackFwd-hoz, csak ez régebb óta működik - ami meg is látszik a rendezésen, elképesztően hatékony és intenzív volt a program, szakmailag talán ez volt a leghasznosabb. A Pitchek után 5*45 percben 3-5 fős mentor csapatok foglalkoztak velünk, ami nagyon leterhelő, de megéri. A mentorok nagyon felkészültek és ami a legjobb: akár azt is megmondják, ha nem hisznek az ötletedben - ez azért ritka, meg kell becsülni az őszinteséget. (igen, ilyen is volt, de azért a többség hit benne :))
Mind a két eseményre jellemző volt, hogy prototípus vagy nagyon korai fázisban lévő termékkel érdemes benevezni, ami világmegváltó, akár irreális célokat tűz ki maga elé - az itteni zsűrik szeretnek nagyot álmodni :).
Két nagy esemény:
- A bécsi Startup Weekről írtam külön posztban. Ez az esemény elsősorban networkingre volt jó, de a mentorálás része sem volt elhanyagolható, egy-két zene iránt elkötelezett ember nagyon sokat segített.
- Kijev: Ez egy monumentális rendezvény volt, 150 startup volt ott csak a helyszínen saját standokkal. A befektetők és a startupok között vegyes volt a kép: egyrészt az orosz nyelvterület és érdekszféra természetesen nagyon jelentősen képviseltette magát, másrészt ott voltak azok a Közép és Nyugat európai szereplők is, akikkel más rendezvényeken is találkoztunk. A zsűri és a konferálás kifejezetten nemzetközi volt: Esther Dyson (Flickr, del.icio.us befektető), Stefan Glaenzer (Last.fm befektető) vagy Patrick de Laive (The Next Web alapító). Elképesztően jó érzés volt két hónap kemény munka után megnyerni egy ilyen nagy versenyt.
Ezeken a rendezvényeken gyakran a Mixgarnál sokkal előre haladottabb termékekkel kellett versenyeznünk. Jó és ez mit jelent? :) Azt, hogy a termék már bizonyított egy piacon, vannak ügyfelei és szemmel látható bevételt termel. Például volt olyan versenyző, aki már 500e EUR befektetést kapott, vagy 2 éve üzemel sok ezer ügyféllel és 200e EUR bevételt termelt az utóbbi 1 évben.
A Csapatról
Gerzson éppen megadja a bevezetőben feltett kérdésre a megígért választ a hazaérkezésünk utáni buliban. |
A végén említem meg azt az embert, aki nélkül ez az egész biztos, hogy nem jött volna létre: Gerzson egészen elképesztő őszt nyomott le a Mixgarban: azon túl, hogy vezette a csapatot, rengeteg kapcsolatot épített a befektetőkkel és a többi résztvevővel, nem utolsó sorban pedig nagyon jól sajátította el a Pitch műfaját (amikor fel kell menni egy befektetői kör elé és 50-500 ember előtt 3 percben el kell mondani a terméket felhasználói, üzleti szempontból). Ez a TechCrunch-nak is feltűnt :)
A háttérből nagyon sokat segített Anita, aki végig tartotta a frontot az újságírók felé. Az ősz egyik legnagyobb eredménye tehát az, hogy elkezdett összeállni a csapat, akik meggyőzően tudják képviselni majd az új céget minden irányban.
És a végére egy szomorú tény: Egyre inkább látszik, hogy a régiónkban sok város tudott magának kihasítani egy darabot az európai startup-innovációs tortából (Kijev, Bukarest, Bécs, Prága, Ljubjana). Magyarországon ha vannak is ilyen kísérletek, akkor azok tipikusan nem nyúlnak túl a határokon, külföldről kevés embert mozgatnak meg.
És egy reménysugár:
Mi úgy érezzük, hogy idén és a következő év első felében talán még nem túl késő beindítani/felturbózni a meglévő rendezvényeket, úgyhogy nagyon kíváncsian figyelünk, szurkolunk, ha kell segítünk is. Legközelebb a Mobil Weekenden és az APP!2011-en találkozunk, akik megpróbálják a mobil területet kishazánk nevéhez kötni.