A Colabs-ban tartott előadása után, még a gépe indulása előtt beugrott hozzánk Patrick Vlaskovits, a The Entrepreneur´s Guide to Customer Development for Tech Startups című könyv társszerzője. Patrick rendkívül segítőkész és közvetlen volt, mesélt a kinti életéről (USA-ban él), éppen futó startup-járól és hogy miért szereti nyáron Budapestet. Persze minket leginkább az érdekelt, hogy mit fog válaszolni a bennünk felmerült kérdésekre.
Mivel közeledik a mixgar.com fizetős verziója, mi először a fizetési megoldásokról, árazásról kérdezgettük.
Teszteld a feltételezéseidet
A legjobban az a példája tetszett, amiben Lean Startup-hoz méltóan egy fizetős szolgáltatás a pályája elején nem épített ki online fizetési megoldást. Kiraktak egy fizetési oldalt az árakról, meg gombokat rá, hogy "megvehesse az ember" a csomagokat, majd azt tesztelték és elemezték, hogy melyik árazásuk működik a legjobban. Amikor rákattintott a vásárló egy csomagra, meg kellett adnia a kártyaszámát mintha fizetne, majd a "tranzakció" végén kiírtak egy promóciós szöveget, hogy ingyen kapta meg a szolgáltatást. Tehát az érdekelte őket elsősorban, hogy az egyes csomagokat milyen áron érdemes adni, mikor vették elő a legtöbben a kártyájukat. Amikor már elegendő információjuk volt, akkor kifejlesztették a valódi fizetési lehetőséget. Így hamar kiderült, hogy kik és mennyit hajlandóak fizetni a szolgáltatásért, valamint milyen konstrukcióban. Felmerült kérdésként, hogy nem okoz-e gondot a felhasználók felé, hogy valaki $10, más meg $20-ért kapta meg ugyanazt a szolgáltatást, de Patrick szerint ez nem jelent valós problémát: "minden annyit ér, amennyit fizetnek érte".
Szegmentáld az ügyfeleid
Szó esett még az ügyfél szegmentációról, mint az egyik legfontosabb előkészítő lépésről az árazás kapcsán. Ha tudod kinek milyen problémájára adsz választ a szolgáltatásoddal, könnyebben fogsz hozzá árat is rendelni. Ezen túl a felhasználói visszajelzések kezelésében is nagy szerepe van a szegmenseknek. A visszajelzések szűrését és priorizálását ennek mentén érdemes elvégezni - könnyebb lesz a döntés, hogy ha tudod, kinek akarsz a "kedvében járni".
Üzleti modellek, free és freemium
Nagy különbség van a kettő között és még a freemium-on belül is rengeteg variáció létezik.
Az ingyenes (free) modellben az elsődleges cél a felhasználói szám gyors növelése, és minden más ezután következik - még az is, hogyan lesz a szolgáltatásból pénz. A freemium ezzel szemben egy fizetős szolgáltatás, aminek van olyan szintje is, amit a felhasználók ingyen elérnek.
Mi alapvetően egy freemium modellt találtunk ki, aminek a lényege, hogy a helyek tulajdonosai fizetnek azért, hogy ott szólhasson a zene. Bizonyos limitációkkal pedig bárki használhatja az ingyenes verziót. Azt, hogy pontosan milyen csomagokat találtunk ki, hamarosan - a következő verzióban már láthatjátok is!
Beszélgettünk arról is, hogy egy induló szolgáltatásnál (így a mi esetünkben is) várhatóan többször kell még változtatni az árakon és a csomagokon, ez folyamatos követést igényel, de mi fel vagyunk rá készülve.
Figyelj az első alkalmazóidra
Nagyon fontos, hogy a kezdeti fázisban odafigyeljünk azokra a felhasználókra, akik már az elterjedése előtt értik és szeretik a szolgáltatást (Early adopters). Ők azok, akik lelkesen tesztelnek és valódi visszajelzéseket adnak, mert a kezdeti hibák és megpróbáltatások ellenére is használják a rendszert. Ha bizonytalanok vagyunk valamilyen feltételezésünkkel vagy elméletünkkel kapcsolatban, ezeknek az embereknek bátran odaadhatjuk "tesztelésre".
Ezzel szemben van egy másik csoport, akikre szintén érdemes odafigyelni - ők a kezdeti rombolók (a szakirodalom nem tudom hogy hívja őket). Olyan felhasználók, akiknek "nem való" a szolgáltatás, vagy nem értik a lényegét.
Eddig úgy tapasztaltuk, hogy a mixgar esetében az első csoportból van több, rengeteg pozitív visszajelzést és hasznos tanácsot, ötletet kaptunk, ezt ezúton is köszönjük!
Patrick-al pedig reméljük még lesz szerencsénk találkozni, talán egy következő budapesti nyáron.