Nagyobb lélegzetvételű – kicsit több, mint két éves – inkubáció van mögöttünk, és eredménye a Playertise videóhirdetési szolgáltatás nemrégen debütált!
A fejlesztés alapötletét a Dina által korábban indított mindroom szolgáltatás adta. A mindroom.hu-n a becsatornázott oldalak híradóinak és hírműsorainak tartalmát gépi beszédfelismerővel dolgozzuk fel. Lehetőség van a videók lejátszására, a keresett szó vagy kifejezés elhangzásának időpontjától.
Ezen a technológián alapul a Playertise online videóhirdetési szolgáltatása is, ahol a beszédfelismerés segítségével lehetőség van rá, hogy a hirdetés megadott szóra jelenjen meg, akár annak elhangzásakor.
Az ötlet megvalósításához állami támogatásra is pályáztunk, amit szerencsére el is nyertünk és elkezdődhetett a munka…
A fejlesztés párhuzamosan haladt két csapatban: beszédfelismerés és szolgáltatásfejlesztés.
Az eddigi megvalósult projektjeink közül itt alkalmaztuk leghosszabb időn keresztül a Scrum-ot, így agilis módszertan szempontjából is érdekes tanulságokkal szolgált, de én most nem erről szeretnék írni J
A beszédfelismerési csapat munkáját az Aitia irányította. Itt új, pontosabb eredményeket adó nyelvi és akusztikai modellek, felismerő algoritmusok készültek a magyar mellett lengyel és román nyelvekre is. Mi elsősorban a korpuszgyűjtésben és tesztelésben segítettük a munkájukat. A nyelvi felismerő modellhez sikerült egy 25 millió szavas, a beszélt magyar nyelvet leíró korpuszt (a nyelvi modell alapját adó szöveg-adathalmazt) gyűjtenünk. Ennek következtében a felismerési pontosság jelentősen javult. Beépítettük a tulajdonnév felismerést is a modellbe, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felismert tulajdonneveket nagybetűvel jelenítjük meg a leiratban és a címkékben is.
A mi feladatunk első sorban a szolgáltatásfejlesztés volt, ahol több lépcsőben haladt a fejlesztés. Először egy Advideo munkacímű prototípus készült el: felhasználó-kezelés, hirdetésszerkesztő felület, hirdetés-kiszolgálás funkciókat tudott, majd készült egy Adspeech fantázianevű, a beszédfelismeréssel feldolgozott videókat kezelő prototípus: egy adott videónak elkészítette a leiratát, lényegkiemeléssel és időpont-megjelöléssel. Majd ezen prototípusok tapasztalatai alapján elkészült a Playertise szolgáltatás, ami targetálható pre-roll és overlay hirdetéseket képes megjeleníteni, a médiatartalom tulajdonosok playereibe integrálódva.
Azért, hogy valóban értékes terméket készítsünk a piac számára, részletesen fel kellett mérnünk a bevezetés előtti helyzetet. Ekkor érkezett a csapathoz Gyuri, aki kézbe vette a termék bevezetésének előkészítését. Elmélyedtünk a nemzetközi és hazai videóhirdetési piac rejtelmeiben, az IAB Magyarországi tagozatával együttműködve pedig készítettünk egy széleskörű felmérést a magyar videóhirdetési piacról, ami az egyik szemünkbe könnyet, a másikba mosolyt csalt. Sírtunk azon, hogy mennyire le vagyunk maradva a nyugattól, és bizakodásra ad okot, hogy ezen a Playertise fog tudni változtatni.
A szolgáltatás itthon már elérhető, talán többen találkoztatok is az index-hez tartozó indavideok-ba ágyazva az első néhány sikeres kampányunkkal (pl.: Nestea, Chevrolet). De bekötötte már a szolgáltatást videóihoz a fiatalok között népszerű Gamestar, illetve a számítástechnika iránt érdeklődők számára bizonyára ismerős PCworld is. Reményeink szerint rövidesen további nagy hazai tartalomszolgáltatók (pl.: origo/videa) playereiben is találkozhattok majd a Playertise hirdetéseivel J