Nem régen néztem meg a Trónok harca című sorozat első évadját, ami engem ismerve igen nagy szó: nem vagyok egy született sorozat junkie. Viszont találtam benne egy nagyszerű analógiát az agilis termékfejlesztésre, amit gondoltam érdemes megosztani veletek is.
A sorozat egy 7 kötetes fantasy regénysorozatot dolgoz fel, amiben egy képzeletbeli világban harcolnak az emberek egymással, Gyűrűk ura méretű csatákban, sárkányok és élőhalottak közreműködésével a világuk uralásáért.
A könyv írójának még relatív "egyszerű" dolga van, hiszen egy sárkány repültetésének vagy egy tűzokádás leírásának csak az írói tehetsége és fantáziája szab határt, ugyanez igaz egy monumentális csatajelenetre is.
Amikor mindezt képernyőre akarják vinni, a CGI tervezők és kivitelezőknek ez hatalmas kihívást jelent: sok képzett szakember, lassan tudja csak végső formába hozni a látványt. Egyszóval egy jól kidolgozott CGI-hoz az isten pénze nem elég, a rohamosan fejlődő technológia ellenére sem.
És ezt valószínűleg nálunk sokkal jobban tudják az HBO-nál (mert természetesen HBO sorozatról van szó). Ráadásul ha elindítanak egy sorozatot, annak könnyen lehet bukás a vége, ha túl sokat invesztálnak bele, a bonyolult részek kivitelezése miatt későn lépnek ki a piacra és nem hozza meg idejében a megtérülést a befektetés. Ráadásul a sorozat most nagyon "hot-topic", azaz nagy a verseny a nézők heti néhány órás figyelméért.
Tehát egy olyan problémával álltak szemben, amivel bárki szembesül, amikor egy komplex terméket akar elindítani: a teljes vízió megvalósítása hatalmas összegbe kerül.
A megoldás nagyon egyszerű volt, és ha ők talán máshogy is hívják, nagyon agilis is volt egyben: Az első évadban a történet olyan részét dolgozták ki, amit a lehető legköltséghatékonyabban meg tudtak valósítani, de benne van mindaz, ami miatt igazán szeretünk egy sorozatot - és az nem a CGI, hanem a komplex és izgalmas történet, több párhuzamos szállal, kidolgozott karakterekkel és fordulatokkal.
Valószínűleg úgy gondolkoztak, hogyha ez bejön a népnek, akkor leforgatják a költséges részeket is. Persze az első évad utolsó részének végére azért jutott egy nagyon frankó grafika, hogy csalogassanak egy kicsit a következő évadra is :).
Más szóval megvizsgálták mi az a Minimum Viable Product (MVP), amivel érdemes piacra lépni és mi az, amitől szexi lesz a termék. Az MVP teljesítménye alapján döntöttek a sorozat folytatása mellett, és tovább iterálnak "extra feature-öket" is beépítve, valós nézői visszajelzésre alapozva, sokkal kevesebb kockázattal.
A filmgyártásban és a sorozatoknál már régóta, bevett szokásként használják ezt a megközelítést, valószínűleg sokat lehetne tanulni ettől a területtől is. Ha valakinek van a gyártásban jártas ismerőse, akkor írjatok kommentben, szívesen beszélgetnénk vele!
A sorozat egyébként hatalmas siker lett, áprilisban jön a következő évad, ezek után én nézni fogom, az biztos :).
Magyar Trónok harca rajongói oldal: http://gameofthrones.hu